
IKC Rozengaardsweide
IKC Rozengaardsweide
Hengelo (G)
Twee scholen met verschillende onderwijsvisies samenbrengen op één locatie, met een kinderopvang en een groot speellokaal. Zo luidde de opdracht vanuit gemeente Bronckhorst. Het was belangrijk dat de bestaande school op deze locatie kon blijven functioneren totdat de intrek in het nieuwe gebouw gerealiseerd kon worden. Bovendien was het van groot belang om bij het ontwerp rekening te houden met een grote monumentale boom.
Gescheiden én samen in één gebouw
Het ontwerp moest ervoor zorgen dat beide scholen individueel konden werken, maar mét een gezamenlijk speellokaal, kinderopvang en kookstudio. Voor de jenaplanschool was het bijvoorbeeld belangrijk dat er ook buiten gewerkt kon worden door middel van buitenlokalen. De traditionele school wilde daarentegen echte lokalen met daartussen plekken om te kunnen werken.
Visies van de scholen ook zichtbaar aan buitenkant
Architect Renzo Pavanello van bct architecten bedacht een prachtige oplossing voor buitenonderwijs door middel van mooie grote balkons. Voor binnen bedacht hij zogenaamde ‘onderwijsbalkons’. Renzo: ‘’Deze kunnen bijvoorbeeld gebruikt worden voor voorstellingen, maar ook voor individueel leren. Tegelijkertijd bevorderen de balkons aan de buitenzijde het contact tussen binnen en buiten, precies volgens de visie van de jenaplanschool.’’ Voor de traditionele school werden leerpleinen ontworpen. Door 2 lokalen van beide kanten te voorzien van een deur kun je in kleine groepjes leren.
Renzo: ‘’Het mooie aan dit ontwerp is dat de verschillende visies van de scholen ook zichtbaar zijn aan de buitenkant. De meer naar buitengerichte school heeft balkons en lokalen rondom een plein, de naar ‘binnengerichte’ school heeft langgerekte lokalen náást een plein.’’

Renzo Pavanello
architect – partner
Gefaseerd bouwen
Een eis van de opdrachtgever was om in fasering te kunnen bouwen. Zo kon de oude school blijven staan tot er 1 op 1 verhuisd kon worden naar de nieuwe school. Onze oplossing voor het goed én veilig kunnen scheiden tijdens het bouwproces, zorgde voor het winnen van de prijsvraag voor dit project. Dankzij een slim ontwerp kon de bestaande school in zijn geheel blijven functioneren op dezelfde plek. Er hoefde tijdens de bouw dus geen tijdelijke huisvesting gevonden te worden. Renzo: ‘’We hebben gekozen om te scheiden daar waar de ene school overgaat op de andere school. De vernauwing die daar -mede door de fasering - bedacht is, was voldoende om een wand te plaatsen waarachter veilig verder gebouwd kon worden.’’
Monumentale boom
In het midden van de locatie stond een enorm grote monumentale boom. Een strikte eis was dat deze zou blijven staan. Helaas werd de boom tijdens de bouw ziek en moest deze alsnog worden gekapt, maar het heeft dus een grote invloed gehad op de uiteindelijke vorm van het gebouw.
Renzo: ‘’Het ontwerp is mede gebaseerd op het behoud van een prachtige, monumentale boom die het middelpunt vormde van het schoolterrein. Ik ontwierp een deel van het gebouw zodanig dat het de boom (en het schoolplein daaromheen) als het ware ‘omarmt’. Op die manier kunnen kinderen zo veilig mogelijk vanuit de straat op het schoolterrein komen.’’

Duurzaamheid en comfort
Om de CO2-impact van het gebouw zo laag mogelijk te houden, is bewust gekozen voor de toepassing van natuurlijke houten gevels. Deze zijn zo ontworpen dat ze hergebruikt kunnen worden en daarmee een duurzame oplossing bieden. Daarnaast zorgt de uitstekende oriëntatie van het gebouw voor een zeer goed binnenklimaat, dat zo koel mogelijk wordt gehouden door overstekken aan de warme zijden en passieve koeling.
Renzo: ‘’Door onze integrale benadering zorgt het schoolgebouw voor een positieve ervaring van de gebruikers. Bovendien ben ik erg tevreden over hoe mooi het gebouw met zijn organische vormen en natuurlijke materialen in de omgeving past.’’
Project informatie
- Opdrachtgever Gemeente Bronckhorst